Kena Berpantang Selama 1 Tahun Tak Makan Laksa Sarawak :(


Nampak gayanya niat nk masak sekawah besar Laksa Sarawak bila habis pantang nanti (klik SINI utk baca entry) hanya akan jadi harapan je koooo uols. Coz ramai yg dok kata disebabkan zie beranak secara ceaser, kena pantang 1 tahun tak leh makan laksa :(

...uuwaaaa!!! lama tueeeeeee. 



Lepas je zie bc komen dorg, terus zie consult emak. then emak zie pun mngiyakannya jugak. Aduhhhhh...laksa tu dahlah my favorite food. Kena 1 tahun lak tue tak leh makan dia...uwaaaa!!! Takpe la...demi kesihatan, setahun pun setahun la :(

Kalau gitu nk masak sekawah besa spaghetti je la...haha :P haa... spaghetti boleh mkn kan after pantang, right???










Blog Pilihan Entry Ini :) 
::::::::::::
MY QURAN DIGITAL
-- Click SINI utk membeli dan melihat
fungsi2 Pen Digital al-Quran. Miliki pen
ini utk memudahkan anda menghafal dan
belajar Al-Quran :)

:: (nak being featured in this section? 
Jadilah salah seorg drdp pengiklan zie :) 
Click -->> Here! utk lihat pakej ::




Redbloodsnow Copyright©

20 comments:

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

Sian Zie...takpelah, utk kesihatan jugak kan?yelah, pompuan ni, gini la...byk nk kene jaga..huhuhu

Isteri kepada Suami said...

Assalamualaikum wbt..

Ohh la kalau macam tuh kenalah jugak pantang..dari sakit sane sini baik kite cegah dari awal..sabar yer..

regards,
Unsmiley

Riena Haiqal said...

sabar la ye Zie.. demi kesihatan Zie dimasa depan kena la ikut cakap orang tua2 kan... tak jadi la nampaknya sekawah tu ye..

genuine1224 said...

bukan takat laksa je, makanan yg dimasak 2 kali seeloknya jgn mkn dlu.ikut org tua2, blh kembang urat. like bihun, laksa, spageti pun. paling kurang 6bln. i dlu even nasi goreng pun xmakan. klau nak mkn laksa, mkn kuah jek dgn nasi.. hahaha. after 6m camtu, klau mkn, bule la mkn dgn bihun. but no for laksa.tp kuah tu pun kena tgk jugak. kut ada ulam/sayur yg berangin.. klau dah kena angin ni susah nak hilang..sesak dada

Ciare Baha said...

Eh cop! kita rasa yg kena pantang setahun laksa tu adalah sejenis laksa penang yg ade kat semenanjung ni. Sbb laksa srwak pakai mihun kan?

Lagi satu, kite tak berapa setuju dgn pantang ni sbb x termaktub dlm mn2 buku islam + perubatan. Maybe sekadar pantang org tua2. Tp kalo zie tahan nak follow its up to you :)

Kite pon dulu mak suruh pantang laksa setahun tp tak kisah sbb x berapa feveret pon laksa tu. Kehkeh ;p 1st time makan laksa pas bersalen x ingat exactly bila tapi ada jugak makan laksa sebelum cukup setahun tu. Alhamdulillah xde pape jd :) Berdoa jelah hehe...

KY said...

KY pun baru tahu, bisa ek laksa..pantang2 jangan tidak, untuk sapa tu? untuk kesihatan kita juga kan?

Dila Abdullah said...

tetiba rindu lak kat laksa johor air tangan ayah...

:: Riri-Fatieha ::~ said...

owh tak sngka kalau ceaser kena pantang smpi mcm ni...

My Life's Journey said...

cpa a yunk .. lak ktk pasti akan dapat makan makanan kegemaran ktk .. 40 hari 40 malam ktk makan pas setahun pun leh yunk (^_^) ..

harap ktk ok jak yunk ..

Saya Disini said...

lma nye

nur anis said...

erk...huhu...macam tu ke..saya baru tahu ni...

Miza Yusof said...

Sebagai pengetahuan untuk diri sendiri juga andai satu hari nanti bergelar ibu dan berpantang :)

sabar ye zie. miza pun baru tau. banyak juga nak kena pantang kan.

ahmad zikron said...

lama tu nak kena berpantang...

[sutera kasih] said...

xpa kak, pantang utk kesihatan ktk juak :)

biar skt sik dpt mkn laksa jnji kelak ktk sihat :)

~AmyLiana86~ said...

rasenya semua jenis laksa kena pantang lama kut zie..tp xtau la tu..hehe

Misz Mieza said...

Spagheti pon sodap! ^_^

rafflesia said...

mak pun ada pesan pada kakak sepupu yang bersalin, berpantang makan benda yang kembang bila kene air. macam spageti, laksa, mee.

*mak syieda dulu makan nasi putih + ikan kering masa berpantang. tapi itulah, rahsia orang dulu2, umur 50tahun belum sakit2 badan lagi. :)

azizah :) said...

kesian akak..takpe kak eh..nak badan sihat kn..badan kita nak pakai lama kak.. kang belum sampai masanya dah ppancit..hehehe

zh-ena said...

mmg lama tapi utk kesihatan diri mmg kena bersabar...

M.A.M.A said...

tahniah zie. isk, macam karut jak berpantang setahun. kmk rasa 4-5 bulan lekak beranak c-sect ya xda hal koh nak makan laksa.

mun d pk2 laksa ya dari rempah ratus kan. cuma nya campur santan, mun org tua, melarang makan santan coz BF baby, takut perut baby kalah.

mungkin belacan ya memang x boleh dolok la, takut gatal2 kat tpt jahit.

then cgek gik, pasal sik boleh makan bihun, mee, spagethi apa suma ya, karut bagi kmk.

pasal sakit dudi ari ya, actually xda kena mengenak pun dgn bihun, mee etc ya. terpulang dgn cara kita jaga dirik & pemakanan kita.

utk kita kekal sihat masa tua is amalkan makanan seimbang & bersenam.

mun mcm buah nangka, temedak ya, umbut nior ya nang di akui buah ya sejuk la. nang sik boleh makan.

berpantang biar realistik juak. mun makan nasi + pusuk goreng ajak, apa khasiat kita dpt? mun bf, baby pun xda khasiat.

ya just my opinion la... terpulang ngan individu.